Welcome to my purple,pink blog.You want to +Follow or go back to your Home
❀ HadaaNiaa ❀: Dia

Dia

Views

Assalamualaikum semua.
Hei, lama tak membebel dekat blog sendiri. So terima kasih siapa yang masih acah-acah stalk sebab hari ni aku nak cerita tentang sesuatu yang aku anggap benda tu istimewa dan anugerah la kiranya dalam hidup aku.

Pernah tak kau rasa cukup dengan apa yang ada dalam hidup kau ? Pernah tak ? Kalau pernah bagus la. Maknanya kau dah rasa kebahagiaan tu. Jadi, tak perlu tunggu sesuatu yang dah tinggalkan kau dan tak perlu terlalu kejar sesuatu yang tak nak dekat kau pun (sedar diri). Aku cakap macam ni sebab masih ada orang lain yang sayang kau. Hah, amek tu aku da besarlan font. Jangan pura-pura tak nampak. Maksud aku macam "wei, dah la tu. Kau tak penat ke kejar orang yang dah tak nak wujud dalam hidup kau ? Kau tak penat ke nak mengemis rasa dekat orang yang tak ada apa-apa rasa pun dekat kau?" like simpatilah sikit kat diri kau. Kau ada harga diri. Dan masih wujud orang yang tahu menghargai kau. Orang tu ada je di sekeliling kau. Kau yang tak perasaan. Ni aku sedar kan kau, dan aku juga. Pejamlah mata dan bukalah mata hati. Kau akan rasa sayang paling dalam yang paling ikhlas.
Sayang tu tak nampak. Tapi, boleh dirasa.
Sama macam ikhlas. Tak nampak. Tapi, ada.

Memang betul kau boleh suruh seseorang tu tunjuk rasa sayang dia dekat kau. Tapi akan ada insan lain yang tak tunjuk. Cuma kau boleh rasa. Aku bagi contoh kawan-kawan. Ok, bila aku bukak topik kawan ni mesti ada yang kata "kawan aku semua tak boleh pakai". Then, tanya diri kau, kau ni boleh pakai sangat ke ? Hahaha takde lah. Actually, dalam ramai-ramai kenalan kau. Tak kira dekat ke jauh. Mesti akan ada sorang yang caring kat kau. Ada masa orang tu dia akan cuma ada waktu kau 'perlukan seseorang' je. Aku label benda ni sebagai anugerah lah sebab selalunya dia akan ada dengan kita bila kita dalam kesusahan, kesempitan, kegelapan dan perlukan semangat untuk kita bangun balik. Ada sebenarnya kawan yang macam tu. Aku bagitahu sebab aku... ada, dia.

Dia, penyuluh hidup dalam kegelapan.
Dia, penawar hati, menyembuh luka.
Dia, yang kadang aku tak sedar akan kewujudannya.
Dia, yang sebut nama aku dalam doanya.
Dia, yang marahnya tak lama.
Dia, yang selalu hadir disaat yang lain hilang.
Dia, yang tak lari bila aku dalam kesulitan.
Dia, yang kadang muncul disaat duka dan kadang hilang disaat aku mula bahagia.
Dia, yang kadang aku lupa namanya.
Dia, yang selalu membetulkan bila ada kesalahan.
Dia, yang selalu menegur supaya ingat tuhan.
Dia, yang menghulur tangan untuk bangkitkan aku dari kejatuhan.
Dialah yang sanggup berkongsi bebanan. 
Dialah yang faham perasaan aku bila aku mula diam membisu.
Dialah yang Allah hadirkan untuk aku.
Dialah anugerah. 

Yang pernah kata:
"Ain, aku kenal kau dah lama tau. Bukan sehari dua. Kau tipu aku berapa banyak kali tentang perasaan kau pun. Aku tahu kau tengah sedih."

Yang faham air wajah aku bila ia mula berubah:
"Ain, kau nampak tak happy. Apa yang kau rancang tak jadi ke?"

Yang pernah meluah:
"Aku sayang kau. Sebab tu aku tegur. Aku tak nak kau sedih sebab lelaki tak guna."

Yang setia mendengar:
"Kalau sedih, cerita je. Aku akan balas"

Yang buat aku rasa selamat:
"Tak apa, aku ada. Aku teman. Tak menyusahkan pun. Jangan risau."

Yang ada:
"Aku kan kawan kau. Apa guna jadi kawan kalau tak boleh ada waktu kawan dia susah"

Yang cuba memahami:
"Aku faham. Aku pernah rasa sebab aku pernah ada dekat tempat kau"

Yang tak nak tengok kesedihan aku:
"Kau jangan sedih wei. Aku tak nak kau nangis"

Yang sedar perubahan aku:
"Ain, ada masalah ke ? Share lah ? Kau tak macam selalu. Kau nampak sendu"

Yang ingatkan pada tuhan:
"Kau tidur kejap, nanti kau bangunlah. Kau buat solat sunat. Kau mintalah apapun. Sesungguhnya dengan hanya mengingati Allah hati akan menjadi tenang. Bukan aku cakap. Tapi , ayat al-quran."

Ayat-ayat dekat atas ni antara yang pernah buat aku tersentuh. Sebab tu aku cakap bukan semua kawan kau tak ada guna. Ada sebab kenapa Allah temukan dia dengan kita. Ada sebab kenapa Allah hadirkan dia dalam hidup kita. Ada yang sementara. Tapi kalau dapat pinjam dia sampai akhir nafas kita. Itu, anugerah paling terindah. Setiap orang ada baik buruknya. Ada cacat celanya. Ada lebih kurangnya. Kita tak sempurna. Tapi beruntungnya kita. Kalau hadirnya menyempurnakan kita. 

"Allah takkan cipta kelemahan sahabat tu melainkan untuk kita tampalkan dengan kebaikkan"- esc by budak tomato. 

Sekian. 


Sental lah sikit button LIKE tu . Kalau Artis korang laju je~ *perli*


0 0 Comment: